Rieju – Wyłączny Importer

Rieju – Wyłączny Importer

Historia

Historia

Z przeszłości Rieju.

POCZĄTKI

W 1934 roku dwóch młodych biznesmenów, Luis Riera Carre i Jaime Juanola Farres, rozpoczęło swoją motoryzacyjną przygodę od produkcji rowerowych akcesoriów. Połączyli oni swoje nazwiska tworząc markę RIEJU (RIEra+JUanola).

Wybuch Hiszpańskiej Wojny Domowej pokrzyżował ich plany. Rząd republikański skonfiskował niedokończoną jeszcze fabrykę przekształcając ją na bazę zaopatrzeniową. Podczas wojny do fabryki dobudowano drugie piętro, które po przekazaniu fabryki prawowitym właścicielom zostało uznane za rekompensatę.

KONIEC WOJNY DOMOWEJ

Po zakończeniu Hiszpańskiej Wojny Domowej i odzyskaniu fabryki RIEJU wraca do pierwotnego planu tworzenia akcesoriów rowerowych.

POCZĄTEK PRODUKCJI POJAZDÓW

W 1942 r RIEJU oficjalnie zostało ustanowione spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z kapitałem zakładowym 1 miliona pesetas.

Ciekawostką jest iż notariuszem prowadzącym tą sprawę był ojciec Salvadora Dali.

Firma kontynuowała produkcję i sprzedaż akcesoriów oraz komponentów do produkcji rowerów. W późniejszym okresie rozpoczęli produkcję pierwszych rowerów RIEJU o nazwach handlowych EMPORIUM I MARATHON. Firma licząca około 35 pracowników była w stanie wyprodukować około 35 rowerów tygodniowo.

NARODZINY PIERWSZEGO MOTOCYKLA „No. 1”

Pierwszym produktem RIEJU w 1947 roku było to, co w latach późniejszych nazywano „mopedem”.

Był to rower z francuskim silnikiem SERWA 4T o pojemności 38 cm³ i mocy 1 KM. Napęd był przekazywany bezpośrednio na tylne koło z zastosowaniem dwu biegowej skrzyni co pozwalało mu osiągać prędkości rzędu 40 Km/h.

No. 1 produkowany był ręcznie co w połączeniu z dopracowanymi detalami jak na przykład chromowany zbiornik paliwa pozwoliło mu odnieść rynkowy sukces i otworzyło RIEJU bramę do świata dwu kołowych pojazdów z silnikami.

1949: Zaprojektowaliśmy silnik do modelu No. 2

Bazując na modelu No. 1 w 1949 roku RIEJU wyprodukowało pierwszy motorower. Pojazd wyposażono we francuski silnik 4T o pojemności 50cm³, zastosowano niezależne przeniesienie napędu oraz skrzynię biegów ze sprzęgłem. No. 2 był od podstaw zaprojektowanym przez RIEJU.

Model No.2 był jednym z najbardziej znanych motocykli w swoich czasach.

Zasada niezawodności: zaawansowanie technologiczne

No.3 pojawił się w 1951 roku, za wyjątkiem silnika różnił się on kompletnie od poprzedniego modelu. W następnym roku 1952, po małych zmianach w stosunku do poprzedniego modelu wprowadzono No. 4.

Firma dążyła do osiągnięcia perfekcji w montażu silników, oraz do udoskonalania typowo motocyklowych rozwiązań na potrzeby RIEJU. W przedziale 1950 a 1955 w fabryce powstało przeszło 21 prototypowych pojazdów, a firma rozpoczęła stosowanie procesów kontroli jakości.

Pierwszy w 100% motocykl RIEJU

W 1953 roku powstał pierwszy motocykl RIEJU z silnikiem AMC 4T o pojemności 175 cm³. Model występował w czarnym malowaniu ze złotymi wykończeniami, wyposażony był zawieszenie oparte na hydraulicznych teleskopach z przodu oraz oscylującym zawieszeniu z amortyzatorem z tyłu. W związku z brakiem doświadczenia z tego typu konstrukcjami oraz brakiem możliwości do jego stworzenia na dostawcę silników wybrano firmę AMC. Model 175 bazował na GIMA 175. RIEJU zaadoptowało i zmodyfikowało projekt tworząc pojazd który był lżejszy, łatwiejszy w prowadzeniu oraz nowocześniejszy pod wieloma względami.

Wszelkie wysyłki włożone w przygotowanie nowego modelu zaowocowały wzrostem sprzedaży, 5000 sztuk zostało wyprodukowanych w latach 1953-1961. Po zmianie silnika na produkt firmy Hispano Villiers model przetrwał kolejne cztery lata. W tym okresie produkcja oscylowała na poziomie około 1000 sztuk rocznie. Dzięki starannie zaplanowanej strategii biznesu RIEJU było w stanie przetrwać na rynku, czego nieudało się dokonać wielu Hiszpańskim gigantom motoryzacyjnym.

Niezrozumiany scooter

W 1958 roku RIEJU pracowało nad rozwojem skutera wykorzystującego silniki AMC o pojemnościach 50 i 125 cm³. Projekt oparty był na francuskim skuterze Sulky. W 1959 roku RIEJU przedstawiło wersję produkcyjną pod nazwą ISARD: hybrydę motocykla i skutera o bardzo specyficznym wyglądzie. Model ten pomimo bardzo starannego wykonania i wysiłków projektantów nigdy nie zdobył uznania szerokiego grona odbiorców, prawie doprowadzając fabrykę do upadku. Produkcję ISARDA-a zakończono w 1960 r z wynikiem jedynie kilku sprzedanych sztuk.

Model TAHON (sport 125), delikatnie zmodyfikowana kopia francuskiego DERNY z silnikiem 2T firmy AMC również nie odniosła rynkowego sukcesu. Zadziwiające jest to, iż w obecnych czasach modele te są jednymi z najbardziej podziwianych motocykli z oferty RIEJU.

Lepsze czasy

W 1958 roku w ofercie RIEJU pojawił się model JANCA Sport 125 wyposażony w dwusuwowy silnik marki AMC. Jak na swoje czasy był to bardzo usportowiony model charakteryzujący się aluminiowymi obręczami kół, rączkami, sportowym siedzeniem oraz wentylowanymi bębnami hamulcowymi. W owych czasach wszystkie te dodatki uznawane były za bardzo ekskluzywne, na które niewielu klientów było stać. Rieju szybko wyciągnęło wnioski z małej sprzedaży i w 1959 r. wycofało model JANCA Sport z produkcji.

Równolegle z modelem Sport produkowana była wersja turystyczna, która niewyposażona w kosztowne dodatki miała o wiele przystępniejszą cenę. Wersja ta cieszyła się dużym zainteresowaniem i osiągnęła wynik 3200 sztuk sprzedanych na przestrzeni 4 lat, co ponownie umocniło pozycję RIEJU na rynku.

Włochy i skuter

W 1960 roku odnotowano w Hiszpanii znaczący spadek w rejestracjach nowych pojazdów. Silnik o pojemności 175 cm³ przestał być atrakcyjny dla klientów, domagali się oni czegoś nowego. W tym samym czasie we Włoszech duże sukcesy rynkowe odnosił pojazd o małej pojemności – skuter. Mając to na uwadze RIEJU rozpoczęło poszukiwania rozwiązanie lokalnych problemów we Włoszech. Firma podpisała umowę z MOTORI MINARELLI. RIEJU zostało ekskluzywnym importerem silników i części tej marki na terenie Hiszpanii.

1964. Druga faza RIEJU

Po podpisaniu porozumienia w 1960 roku firma pozyskała licencję na produkcję Włoskich silników w Figueres. Od tamtej pory wszystkie silniki montowane w skuterach wywodzą się z MINARELLI.

Produkcja silników Minarelli rozpoczęła się w Figueres w zakładach FITA, od początku planowano produkcję całch silników. Pierwszym pojazdem z tym silnikiem był model JACA z 3.5 konnym silnikiem rozpędzającym pojazd do prędkości 70 Km/h. Aczkolwiek zgodnie z nowymi przepisami prędkość maksymalna skutera musiała zostać ograniczona do 40 Km/h. W tej sytuacji silniki niebędące w stanie rozwinąć pełni mocy zyskały miano „niezniszczalnych”. Dobra reputacja przekonała władze państwowe o możliwościach wykorzystania pojazdów RIEJU do użytku publicznego, zostały one zakupione między innymi na potrzeby Hiszpańskiej poczty.

W następstwie umowy MINARELLI-RIEJU powstała nowa seria pojazdów RIEJU. Ta seria motocykli dowiodła swojej przydatności na kiepskiej jakości Hiszpańskich drogach lat 60´. Motorowery te charakteryzujące się wytrzymałą ramą po dziś dzień są użytkowane.

Model PS3produkowany był do 1971 roku, wtedy to przedstawiono nową wersję off-roadową. W maju 1974 rozpoczęła produkcję modeli CONFORT 400, CONFORT 402 I TT4 402. Wszystkie te modele wywodziły się w prostej linii z poprzednich model, podobnych do GT 404, skuter z nowoczesną podwójną ramą.

Pierwsze rajdy

W 1978 roku pojawił się nowy udoskonalony model TT – 406 wyposażony w silnik o pojemności 74 cm³. Minarelli postanowiło wprowadzić ten model do wyścigów typu all-terrain. No i się zaczęło RIEJU stanęło na początku pełnej sukcesów drodze do zwycięstwa w pierwszych mistrzostwach enduro w Hiszpanii w klasie 75 cm³. RIEJU w swojej historii zdobyło łącznie 12 tytułów mistrzowskich w tej kategorii.

Również w tym roku RIEJU próbowało swoich sił w zawodach motorowerów z automatyczną skrzynią biegów, aczkolwiek bez większych sukcesów.

MARATHON

Rok 1979 był jednym z najważniejszych w historii RIEJU. Na targach w Barcelonie przedstawiono nowy model TT 505 MARATHON, dostępny był on w dwóch pojemnościach 50 i 74cm³. Dały one początek długiej serii pojazdów charakteryzujących markę RIEJU z off-roadem. Zielony kolor pozostał jedną z najbardziej rozpoznawalnych cech RIEJU, tak jak nazwa MARATHON. Również w 1979 roku rozpoczęto produkcję modelu AUTOMATIC KS 50.

MARATHON 80 cm³

Na targach w Barcelonie w 1985 roku zaprezentowano nowe modele RIEJU, był to SPRINT- skuter z automatyczną skrzynią biegów oraz SUPER MARATHON 50 który później przekształcony zostanie w RV 50. Tego samego roku po wygraniu przez RIEJU drugiego miejsca w mistrzostwach świata enduro, RIEJU zostaje odznaczone przez Hiszpański rząd za wybitne osiągnięcia. RIEJU wygrało również mistrzostwa Hiszpanii enduro oraz Młodzieżowe mistrzostwa, oba w klasie 80cm³.

W 1987 roku całkowita produkcja osiągnęła wynik 8000szt. W 1990 roku już 15000 motocykli i motorowerów zostało sprzedanych. Praktycznie wszystkie wyposażone były w manualną skrzynię biegów, co dało RIEJU pozycję lidera na rynku w tym segmencie.

50. Rocznica

W 1992 roku RIEJU świętowało 50-a rocznicę swojego powstania. Z tej okazji firma zaprezentowała nowy skuter „WINDY”, wyposażony w bezstopniowe przekazanie napędu, dozownik oleju, hamulce tarczowe oraz schowek na kask pod kanapą. W tym samym roku w Barcelonie odbywały się XXV Igrzyska Olimpijskie.

„DRAC” dla nowej generacji

W 1993 roku narodził się kolejny słynny pojazd: DRAC off-roadowy motorower o pojemności 50cm³, dzielił on rynek z modelem RR 50 (który charakteryzował się stabilniejszą ramą oraz odwróconym widelcem). W wyniku współpracy z CASTROL Spain zaprezentowano pierwszą wersję CASTROL RR. Motocykle te montowane były z najwyższej klasy podzespołów i stały się topowymi produktami firmy.

Dla RIEJU „DRAC” okazał się strzałem w dziesiątkę, idealnie wpasowując się w potrzeby rynku szukającego nowoczesnego pojazdu.

Rok europejski

W 1994 roku RIEJU wkroczyło na Francuski rynek i wystawiło się na Targach w Paryżu. Tego samego roku firma rozpoczęła eksport pojazdów do Francji. Innowacje takie jak nowa wersja modelu RR 50 wyposażonego w sześciu stopniową skrzynię i dozownik oleju pozwoliły RIEJU efektywnie zaadoptować swoje pojazdy do potrzeb francuskiego rynku. Bardzo szybko stało się prestiżową marką. Dzięki mocy i nowoczesności nowych pojazdów RIEJU gotowe było na wyjście na nowe rynki. Po uczestnictwie w targach w Kolonii w 1994 r. RIEJU rozpoczęło eksport do Austrii, Niemiec oraz na Węgry.

RS1 początek sukcesu

W 1996 r. RIEJU rozpoczęło małą rewolucję w pojazdach szosowych wypuszczając na rynek sportowy motorower RS1. Bazując na ramie modelu RST designerzy z Barcelony stworzyli zupełnie nowy pojazd będący „małą wyścigową maszyną”. Tego samego roku firma rozpoczęła pracę nad nowym projektem których wynikiem było stworzenie modelu MRX 50.

Dla młodego pokolenia

W 1998 roku zmodernizowano fabrykę i dodano trzecią linię produkcyjną dla nowego modelu MX 50- pierwsze RIEJU dla młodych miłośników off-roadu. Tego samego roku zmianie uległo logo firmy, zrezygnowano z wizerunku konia na rzecz litery „R”. W 1999r na międzynarodowych targach w Barcelonie RIEJU zaprezentowało szeroką gamę sygnowaną nowym logo , skierowaną do młodych odbiorców.

Dodatkowo w 1998 roku firma została wyłącznym importerem i dystrybutorem włoskiej marki BENELLI na hiszpańskim rynku. Współpraca potrwała do 1999 roku. W tym okresie wprowadzono na rynek 2000 szt. Pojazdów.

Umacnianie pozycji na międzynarodowych rynkach

W 2000 roku RIEJU zwiększyło eksport swoich pojazdów do wartości 40% całkowitej rocznej produkcji. W 2007 roku wartość ta osiągnęła już 70%, co znacząco zwiększyło również produkcję. Tego samego roku utworzono międzynarodowy dział obsługi klienta w celu polepszenia obsługi pogwarancyjnej eksportowanych pojazdów.

Na drugich targach motocyklowych w Madrycie zaprezentowano modele Supermotard i RR z nowym systemem amortyzacji – PRS (Progresiv Racing System). Niedługo później ten sam system wprowadzono w pozostałych modelach marki bez podnoszenia cen detalicznych pojazdów.

Pierwsze mistrzostwa supermoto

W 2000 RIEJU przyjęło sobie za cel propagowanie sportów motocyklowych i wyszukiwanie młodych talentów. Wspólnie z magazynem SOLOMOTO zorganizowano pierwsze Narodowe Mistrzostwa Supermoto. Założeniem zawodów był dobór najlepszego toru do jazdy, oraz zminimalizowanie kosztów uczestnictwa. Mistrzostwa okazały się strzałem w dziesiątkę, rezultatem, czego było zorganizowanie zawodów w kolejnym roku. Imprezy przyciągały uczestników z całego kraju. RIEJU Supermotard Cup organizowany był przez cztery kolejne lata. Wielu z kierowców biorących w nich udział startowało również w innych zawodach, jak na przykład Speed World Championship.

Perimeter chassis

W 2001 roku zaprezentowano model MRX z obwodową ramą ( podwójną kołyskę przewidziano tylko dla modelu RR). Tego samego roku model MRX przeszedł lifting praz został uzupełniony o wersję PRO wyposażoną w najwyższej klasy podzespoły i zmodernizowany silnik.

Nowy w rodzinie

W 2002 roku pomimo kryzysu, który dotkną wszystkie firmy motoryzacyjne w Hiszpanii RIEJU zdecydowało się wprowadzić na rynek nowy model: RS2. Nowy model charakteryzujący się agresywną stylistyką wyposażony został w jednostkę napędową MINARELLI AM 6. Przewidziano również wersję z silnikiem o pojemności 125cm³.

W 2004 roku pojazd ten zdobył prestiżową nagrodę Galardon Internacional, przyznawaną przez MOTORCYCLE DESIGN ASSOCIATION dla motocykla poniżej 200 cm³.

W listopadzie 2002 roku wprowadzono na rynek modele MRX i SMX z silnikami o pojemności 125cm³ produkcji YAMAHA. Modele te ukierunkowane były na łatwość prowadzenia i niezawodność a nie jak mogła by się spodziewać większość użytkowników na osiągi.

Dla preferujących zabawę

W 2003 roku RIEJU sprzedało 19530 pojazdów, względem poprzedniego roku dało to wzrost o 161,47 %. Marka RIEJU stała się dobrze rozpoznawalna, a pozycja firmy umocniła się na europejskich rynkach. Również dzięki modelowi MRX PRO ze zmodyfikowanym sportowym cylindrem stworzonym przez MINARELLI specjalnie dla tego modelu i RS2- MATRIX.

Na targach INTERMOT-u przedstawiono prototypy motocykli MRX z silnikami 250 oraz 450 cm³, przyciągały one rzeszę zwiedzających innowacyjnym designem.

Wkraczanie na nowe rynki

W 2004 roku eksport osiągną poziom 67% całkowitej produkcji. Rieju prowadziło bezpośrednią sprzedaż na rynku Hiszpańskim i Francuskim oraz rozwinęło sieć importerską na terenie reszty europy. Rosnąca wartość eksportu zyskała uznanie Girona Chamber of Commerce, która uhonorowała RIEJU Nagrodą Eksportu.

Nowa opcja B1

Pod koniec 2005 r. RIEJU wprowadziło do sprzedaży nowy model „nakeda” – NKD125. Model ten wyposażony został a czterosuwowy silnik z wałkiem równoważącym. NKD 125 występował w dwóch wersjach; klasycznej ( okrągła lampa, spojler) oraz w wersji street fighter. Ogłoszono również nowe hasło reklamowe – „for everyday adventure” które zapowiadało nowy kierunek firmy.

2006: inwestowanie w przyszłość

Pozostając wiernym sloganowi „build for adventures” RIEJU przedstawiło nowy model tango 125. Nowy pojazd produkowany był w praktycznie w całości w fabryce w Figueres, oprócz silnika marki Yamaha-Minarelli. Motocykl ten jest połączeniem typowego enduro oraz motocykla trialowego.

Tango zostało stworzone z myślą o jeźdźcach poszukujących uniwersalnego sprzętu, zapewniającego komfort oraz poczucie bezpieczeństwa na każdego rodzaju nawierzchni.

Innym kluczowym wydarzeniem w 2006 r. w historii RIEJU było rozpoczęcie współpracy z Chińską firmą SONIK. Pragnąc zaspokoić potrzeby rynku w kwestii taniego, ekonomicznego pojazdu miejskiego RIEJU rozpoczęło import dwóch skuterów (TOREO i PACIFIC). Pojazdy te były produkowane pod nadzorem i według wskazań RIEJU.

Wyrafinowane innowacje oraz o krok naprzód

Rok 2007 był ważnym okresem dla RIEJU. Tego roku zostały zaprezentowane nowe wersje TANGO PRO, MRX/SMX PRO 50 z silnikami NG2 , nowe skutery TOREO oraz PACIFIC, jak również off-roadowa wersja Tango 50 2T, skuter Pacific 125 cm³, RRX SPIKE Supermotard. W ofercie pojawił się nawet elektryczny rower.

Historia czeka, aby być spisaną

Fabryka RIEJU funkcjonuje obecnie na terenie 12,500 m², wciąż przechodząc kolejne transformacje mające na celu rozwój firmy. Na przestrzeni lat RIEJU zapracowało sobie na status prestiżowej marki, jak również na miano fabryki „snów i przygody”.


© 2018 Rieju – Wyłączny Importer. Modele prezentowane na zdjęciach mogą nieznacznie różnić się od sprzedawanych pojazdów.